C мотоблоком - цілий рік!
З МОТОБЛОКОМ - КРУГЛИЙ РІК Як відомо, город доводиться орати нечасто. А це означає, що велику частину часу року такий дорогий і дефіцитний агрегат, як мотоблок, простоює. Навіть якому неекономісту ясно, що це нерентабельно. Житель Київської області Микола Дмитрович Боговик знайшов вихід з цієї ситуації. Сконструйований і виготовлений їм набір пристосувань і навісних агрегатів до мотоблока МТЗ-0,5 зробив його універсальним. Разом з рядом удосконалень, внесених у конструкцію, вони можуть представити інтерес не тільки для наших читачів, але і для конструкторів - розробників засобів малої механізації. Головне завдання, яке я перед собою поставив, - це вдосконалити мотоблок таким чином, щоб його можна було застосовувати на будь-яких видах робіт, як на присадибній ділянці, так і в побуті. Одночасно вирішувалася і друге завдання - спрощення обслуговування агрегату і підвищення рівня комфорту при роботі з ним. Хочу познайомити читачів «М-К» з деякими з розроблених мною конструкціями та вдосконаленнями. |
Рис.1. Мотоблок МТЗ-0,5 з саморобним навісним обладнанням: 1 - багажник, 2 - крило, 3 - кронштейн кріплення крила, 4 - дзеркало заднього виду, 5 - важіль управління блокуванням коліс, 6 - рівнемір, 7 - стійка багажника, 8 - регулювальний болт обмежувача повороту, 9 - заглушка отвору валу відбору потужності, 10 - причіпна візок, 11 - ручка, 12 - поворотний кронштейн. Ліві колеса культиватора та причіпної візки умовно не показані. ПРИЧІПНА ВІЗОК Вона дала можливість обходитися без великого і важкого причепа ПХ-0,5, який і «зістикувати» з мотоблоком не так-то легко. Завдяки візку мотоблок в лічені хвилини можна перетворити в микротрактор, у якого, природно, значно більше можливостей. Завдяки застосуванню сидіння з амортизатором зі списаного автобуса можна обійтися без підресорювання. Причіпна візок конструктивно складається з основної рами, додаткової висувний рами, настилу і сидіння. Рама візка являє собою трубу Ø57 мм, в яку вваривается хвостовик від причепа ПХ-0,5 для кріплення поворотного кронштейна. Останній фіксується штифтом, отвір під який слід пересверлить: з горизонтального у вертикальне. Це необхідно, тому що при старому положенні штифта-стопора колесо при повороті чіпляє за нього і рве гуму, так як на всіх кронштейнах причепів обмежувачі (про них мова піде нижче) дуже короткі і не впираються в причіпну скобу мотоблока. До труби приварюється поперечка з куточка 50X50 мм На раму накладається настил з листового заліза товщиною 3 мм, який виштамповується вручну і приварюється одночасно до труби і до куточка. Розкрій настилу показаний на малюнку. По краях його заготівлі необхідно відігнути вниз буртик 35 мм, а вгору вигинаються боковини крил; до них приварюється верхня частина кожного крила, до яких за допомогою болта М8 і гайки-баранчика кріпиться надкрылок з відбивачем від «Жигулів». При роботі з самоскидом і оранці з причіпної візком надкрылок знімається. У трубу основної рами вставляється труба висувний рами Ø51 мм; вона стопориться болта М8 через просвердлені в обох трубах отвори. Колеса з осями беруться від ручної садово-городньої візки, що випускається київським заводом «Червоний екскаватор», тільки вісь коротшає посередині на 150 мм. На кінцях півосей нарізається різьба M16. Півосі вставляються в стакани висувний рами і фіксуються гайками. БАГАЖНИК Він позбавить від необхідності транспортування зайвого вантажу - балансирів на колесах, які при оранці на нерівній місцевості (наприклад, під гору) не дають ніякого ефекту. Якщо в цих умовах вантажі розмістити в передній частині багажника, то центр ваги мотоблока зміститься в тому ж напрямку, що значно полегшить роботу. Крім того, такий багажник зручний для перевезення малих вантажів або інструменту: відпадає потреба буксирувати за мотоблоком великий і важкий причіп. Багажник мотоблока збирається на електрозварюванні з труб Ø28 мм або 3/4". Центральна з них, яка є віссю багажника, - Ø33,5 мм або 1". На неї надівається горизонтальна труба опори, після чого центральна труба приварюється до бічних трубах багажника. Висота вертикальних труб опори, вільно входять всередину труб стійки, повинна бути такою, щоб останні упиралися в багажник, а сам він ніде не торкався мотоблока, за винятком задньої поперечної труби, яка болта М8 кріпиться до штанги мотоблока. У передній частині багажник фіксується пружиною до глушника. Стійка багажника встановлюється на коробку передач і пригвинчується до неї за допомогою її ж болтів. В опорної планки стійки робиться виїмка по діаметру штанги мотоблока. Для ремонту або регулювання тяг і т. п. досить від'єднати пружину і зняти один болт, після чого багажник легко знімається. Це робиться і при оранці, коли багажник не потрібен (знімається разом з крилами, які кріпляться до нього за допомогою кронштейнів). Дно багажника вистилається прогумованим покриттям, що запобігає засмічення мотора. ПОВОРОТНИЙ КРОНШТЕЙН Спочатку кілька слів про обмежувачі повороту. І причіп ПХ-0,5, і візок можуть принести багато неприємностей (аж до аварії), якщо на стикувальному кронштейні не відрегульовані обмежувачі: колесо чіпляється за нього, і мотоблок може перевернутися. Щоб цього уникнути, в обмежувачах поворотного кронштейна - вусиках - свердляться отвори Ø6,5 мм, а потім мітчиком в них нарізається різьба М8. Сюди вгвинчуються регулювальні болти: навіть при максимальному повороті мотоблока вони не дадуть колесу зачепити за кронштейн або його основу. І ще одне невелике вдосконалення. Спробуйте від'єднати причіп від мотоблока, не вимазавшись: адже стикувальний вузол завжди змащений солідолом. Ось тут і виручить допоміжна ручка. Вона вигинається із сталевого прутка Ø10 мм і приварюється на відстані 60 мм від причіпного отвори. РІВНЕМІР Пристрій нескладний, але дуже вигідне. Пробка паливного бака має близько 15-20 витків різьби, і кожен раз відгвинчувати і загвинчувати її лише для того, щоб перевірити запас пального в баку, не так-то зручно. А мій рівнемір видно навіть із сидіння візка. Він кріпиться на стінці паливного бака з боку карбюратора. З мідної трубки Ø6 мм (вона легко гнеться у холодному стані) вигинаються два коліна так, як показано на рисунку. У бічній стінці паливного бака просвердлюється отвір, у яке коротким кінцем упаюється трубка. З мідного дроту робиться кільце Ø7 мм і припаюється до стінки бака посередині так, щоб через нього можна було пропустити шланг. Друге свердлиться отвір бокової стінки, а в днище бака ближче до стінки. У нього вставляється і також припаюється друге коліно з мідної трубки. Шланг береться такий же, який з'єднує краник з карбюратором. Він нагрівається у воді, протягується через кільце і натягується на трубки. Рівнемір готовий. ДЗЕРКАЛО ЗАДНЬОГО ВИДУ Здавалося б, навіщо воно мотоблоку? Виявляється, необхідно, особливо при русі з візком. Дзеркало встановлюється на багажнику в задній частині його верхній подовжній труби. Використовується будь-яке автомобільне, з його ж кронштейном, до якого, правда, знадобиться перехідник з відрізка труби 1/2": до неї приварюється фланець, який представляє собою копію фланця на кронштейні дзеркала. ЗАГЛУШКА ВОМа Заглушка отвору до валу відбору потужності (ВОМ) обереже від попадання в нього бруду і пилу, що дуже важливо, так як в цей отвір входить з'єднувальний вал косарки або фрези з малим допуском. Корпус заглушки найпростіше виточити з головки старого поршня. ВАЖІЛЬ БЛОКУВАННЯ КОЛІС Власники мотоблока МТЗ-0,5 знають, як незручно розташована на ній управління блокуванням коліс. Я переніс його на ліву рукоятку штанги мотоблока за аналогією з важелем паливного коректора, винесеного на праву ручку. Порядок встановлення нового важеля наступний. Знімаємо тягу включення блокування і плашкою М8 продовжуємо різьбовий ділянку до довжини 140 мм від ручки. Упор виготовляється зі сталі. Між отвором на корпусі штанги, через яке проходить тяга блокування, і кнопкою термінової зупинки двигуна свердлимо отвори для троса Ø10 мм з одного боку і Ø3 мм з іншого. Щоб різьба на тязі не заїдала в отворі корпусу штанги, на неї надівається тонкостінна трубка, що проходить через отвір в корпусі до упору в ручку. Пружина повернення повинна бути сильніше пружини включення блокування, щоб при звільненні на рукоятці важеля управління блокуванням вона могла повернути тягу в колишнє положення і вимкнути блокування. |
Рис. 3. Встановлення дзеркала заднього виду: 1 - багажник, 2 - дзеркало заднього виду, 3 - труба 1/2", 4 - фланець (ідентичний фланця кронштейна дзеркала),5 - стопор (гвинт М4), 6 - гвинти кріплення дзеркала. Рис. 2. Багажник: I - майданчик, 2 - опора, 3 . - болт кріплення багажника до штанги мотоблока, 4 - штифт Ø5мм, 5 - кронштейн кріплення крила. Рис. 7. Установка важеля управління блокуванням коліс: 1 - ручка блокувальної тяги, 2 - пружина повернення, 3 - тонкостінна трубка (від антени радіоприймача), 4 - гайка М8, 5 - упор, 6 - тяга блокування, 7 - трос, 8 - пружина включення блокування, 9 - упор оболонки троса, 10 - трос Боудена, 11 - кнопка екстреної зупинки двигуна, 12 - затиск троса. |
Рис. 8. Причіпна візок: 1 - сидіння, 2 - рама, 3 - висувна рама, 4 - надкрылок, 5 - замикаючий пристрій, 6 - стоянкова опора, 7 - важіль управління стоянкової опорою, 8 - ручка управління замикаючим пристроєм, 9 - колесо з піввіссю, 10 - вузол кріплення робочого устаткування, 11 - настил, 12 - підніжка. На вигляді А надкрылки умовно не показані. Рис. 10. Рама: 1 - поздовжня балка (труба Ø57 мм), 2 - хвостовик від причепа ПХ-0,5, 3 - поперечки (куточок 50X50 мм). САМОСКИДНИЙ КУЗОВ. Як самоскидного кузова застосована садово-городня візок, що випускається заводом «Червоний екскаватор» (Київ р.). Вона може використовуватися і як ручна з її ж колесами, попередньо знятими з причіпної візки мотоблока. Необхідна переробка: від ручного візка відрізається вісь, а на її місце вваривается труба Ø 1 /2". До неї, в свою чергу, приварюються дві склянки - труби Ø33,5 мм і довжиною 145 мм. В них вставляються півосі коліс. У такому модернізованому вигляді візок служить як ручна. Для встановлення кузова на мотоблок потрібно висунути задній міст і зафіксувати його стопором через отвір. Вушка на рамі кузова і висувний рами поєднуються і штифтуются. Рукоятки кузова опускаються на опори на крилах візки і кузов фіксується з допомогою запору, рукоятка управління яким знаходиться під сидінням. Для перекидання кузова треба підняти рукоятку вгору (вниз її тягне пружина), тим самим звільняючи запор від зачеплення з вушком на кузові. Останній перекинеться і опуститься на санчата. Самоскидний кузов зручний для вивезення з двору сміття, добрив на город, а також для транспортування будь-яких вантажів до 200 кг. |
Мотоблок з самосвальным кузовом: 1 - мотоблок МТЗ-05, 2 - висувна рама причіпний візки, 3 - самоскидний кузов. Ліві колеса культиватора та причіпної візки умовно не показані. |
Самоскидний кузов в положенні розвантаження. Кузов спирається на санчата. |
Вид на запор. Видно опори для ручок кузова на крилах; ручка управління запором і вушка на висувний рами. БУЛЬДОЗЕРНИЙ ВІДВАЛ Мотоблок використовують як бульдозера для розрівнювання грунту, чищення тротуарів або дороги від бруду і снігу. Кронштейн кріплення відвалу встановлюють на лапах мотора, до яких кріпиться підстава відкидної передньої опори мотоблока, причому з допомогою тих же болтів М10. До кронштейнів болтами М8 зі смушковими гайками пригвинчують штанги довжиною 520 мм, що йдуть безпосередньо до отвалу. Сам відвал виготовляють з жерсті товщиною 1-2 мм Із внутрішньої сторони до отвалу приварені чотири стійки з сталі завтовшки 3-4 мм. У них за місцем свердлять отвори для кріплення відвалу до штанг, з урахуванням того, щоб відвал стояв суворо вертикально по відношенню до передньої частини мотоблока. Низ відвалу також обшивають бляхою, інакше він буде зариватися в землю. Відвал додатково фіксують на мотоблоці двома регулювальними тягами: у неробочому стані вони дозволяють розвантажити кронштейни. До нижньої частини відвалу болтами кріпиться ніж розміром ЗХ100Х850 мм. Бульдозерний відвал використовується без візка, оператор сам регулює кут і глибину різання нахилом рукояток штанги мотоблока. Відвал найкраще робити з нержавіючої сталі, скажімо, з бака старої пральної машини. ГРАБЛІ До куточка 60Х 60 мм приварюються зубці граблів. Зуби - з сталевого прутка Ø10 мм; для більшої міцності і зручності в роботі їх трохи згинають. До того ж куточку приварюють кронштейн з трьох 4-мм сталевих смуг шириною 40 мм Зверху на кронштейн приварюється підстава для стояка - сталевий лист розмірами 3X100X100 мм. Стояк має висоту 180 мм. Він такий же, як і на бороні, плузі, культиваторі; кріпиться до зчепленні точно так само, як і згадані знаряддя. Користуватися граблями можна тільки без причіпний візки. Для використання їх з візком необхідний механізм підіймання граблів, наприклад, при натисканні педалі. Гребінку (з зубцями) можна взяти від списаного бурякозбирального комбайна. Граблі з успіхом застосовуються для збирання сіна, очищення городу від бадилля, збору сміття і т. д. Ось, мабуть, і всі мої основні удосконалення. Вони дозволяють полегшити і зменшити важка ручна праця, якого так багато набирається у сільського жителя. В заключение хочу обратиться с просьбой к владельцам мотоблоков МТЗ-05: может, кто-то подскажет, как сделать тормоз на мотоблоке - он так необходим! Н. БОГОВИК, с. Антонов, Киевская обл. |
Самосвальный кузов: 1 - салазки (стальная полоса 6Х30Х200 мм), 2 - упор (7Х30Х45 мм), 3 - проушина на выдвижной раме прицепной тележки, 4 - проушина на кузове, 5 - штифт со шплинтом, 6 - стакан (труба 2", L= 145 мм), 7 - проушина для запора кузова, 8 - ручка управления запором, 9 - пружина, удерживающая запор в закрытом положении, 10 - запор, 11 - труба 1/2". Бульдозер: 1 - бульдозерний відвал, 2 - штанга (куточок 50X50 мм), 3 - кронштейн, 4 - тяга. Бульдозерний відвал: 1 - передній лист відвалу, 2 - стійка (4 шт.), 3 - нижній лист відвалу, 4 - ніж, 5 - вушко кріплення тяги. Граблі: 1 - зуби, 2 - кронштейн, 3 - підстава, 4 - стояк, 5 - куточок. |
- Як вибрати газонокосарку для дому?Газонокосарки є незамінними помічниками при догляді за зеленими ділянками. Газонна трава для правильного розвитку і зростання потребує періодичного скошуванні. Те, який інструмент ви виберіть, визначить зручність, швидкість і якість...Як вибрати газонокосарку для дому?
- Про компанію STIGA (лідер по виробництву газонокосарок і садової техніки) та історія цієї компанії в деталях.Stiga має високу якість і чудові експлуатаційні характеристики, перевірено часом!Про компанію STIGA (лідер по виробництву газонокосарок і садової техніки) та історія цієї компанії в деталях.